Madeira, între vis şi realitate

Ai pus pe harta călătoriilor Insula primăverii veşnice? Poveştile se creează pe parcursul călătoriei, aşadar, te invit să citeşti povestea noastră din Madeira.

Deja ştii că nu ne place să stăm locului! Ne hrănim cu experiențe şi călătorii! Fiecare cu piticii lui …
Am plecat din nou la drum cu o listă de dorințe. Pe lângă cele importante, cum ar fi să venim sănătoşi acasă şi să ne rupem BINE de cotidian, o dorință mai veche a prins cotur şi ne-am bucurat de visul devenit realitate!
Am pus la plecare, pe lista asta, cel puțin 5 experiențe foarte interesante de bifat în Madeira:

1. să urcăm pe cel mai înalt vârf din Madeira! Musai!
2. să păşesc desculță pe o plajă cu nisip negru,
3. să ne bălăcim în piscinele naturale vulcanice,
4. să facem cât mai multe trasee de hike pe levadas,
5. Inevitabil, să aterizăm (şi să decolăm) pe unul dintre cele mai periculoase aeroporturi din lume.

Ce a ieşit? Vei vedea mai jos…
O insulă accesibilă, nu ne-am vândut un rinichi sau altceva ci, …am vânat bilete ieftine.

Eu una, aveam insula asta pe bucket list de mulți ani, dar odată cu pandemia am decis să nu mai pun pe hold ceea ce-mi doresc cu adevărat, pentru că…viața e scurtă! Ei şi, uneori realizăm asta prea târziu…
Ok, poate e prima dată când vă spun că am o listă lungă cu locuri minunate în care îmi doresc să călătoresc. Cristi nu este aşa, el e mai spontan! El vrea să mergem în vacanțe, în starea de vacanță, nu contează prea mult locul ci atmosfera. Are doar câteva destinații din lumea întreagă în minte şi, cu puțin noroc, o să ajungem şi acolo…

Madeira și caracteristicile sale unice!

Toate atracțiile la care am fi dorit să ajungem…

Madeira a fost creată prin erupții vulcanice și eroziune de-a lungul anilor. Acest lucru a modelat insula, creând formațiuni stâncoase bizare și defileuri adânci.

Este o destinație ideală pentru cei cărora le plac vacanțele active şi vor să includă în program turele montane, alergarea, zbor cu parapanta sau ciclismul.

Hai să bifăm pe scurt cele mai interesante locuri și cele mai atractive lucruri de făcut odată ajuns aici:

• Plimbări în pădurile de dafini (parte din patrimoniul UNESCO), păduri de eucalipt sau pe traseele de hike din munți,

• Vizitarea orașului Funchal și explorarea zonei sale istorice, cu clădiri și monumente vechi,

• Plajă și mare: Plajele Machico, Formosa, Calheta, sau plaja Seixal (acoperită de nisip negru) sunt numai câteva dintre perlele din Madeira care impresionează cu frumusețea și confortul lor,

• Sporturi nautice cum ar fi: înot, surfing, windsurfing, kitesurfing.

• Degustarea preparatelor locale, cum ar fi vinul de Madeira (prea dulce pentru unele gusturi😉 sau băutura locală-Poncha), alături de feluri de mâncare tradiționale precum Espada Preta (un pește local delicios), Espetada (frigărui din mușchi de vită) sau Bolo de Caco (o bunătate de paine cu unt şi usturoi -vezi rețeta).

• Excursii cu barca sau zbor cu parapanta.

Madeira nu a fost înzestrată natural cu un litoral decorat cu nisip fin și auriu, ci mai degrabă cu mici plaje ascunse ce cuceresc prin rocile vulcanice. Sfatul nostru este să nu ratezi aceste mici comori cu nisip negru, să explorezi orașul Funchal sau să escaladezi munții pe lângă levadas răcoroase.

Nu rata levadas! Sunt ceva unic în lume.

Mersul pe jos de-a lungul unei levada este una dintre cele mai interesante experiențe de trăit pe insulă!

Există peste 3.000 km de canale de irigații create de mauri şi transformate în trasee de drumeție prin pădure şi coastă dar şi peste 200 de levade care înconjoară văile și munții din ariile protejate combinate din Madeira.

Cele mai multe trasee din Madeira sunt pline de minunății și le veți descoperi pe măsură ce faceți drumeții pe munți, stânci și levade. Cât timp am avut la dispoziție, am reuşit să urmăm doar 4 levadas din cele 200 câte sunt pe insulă. Dar cred că le-am ales pe cele mai faine 😁.

În Cele mai faine trasee de hike din Madeira vei găsi detalii despre levadas, despre peisajele de pe trasee dar şi informații utile dacă vrei să ajungi în Madeira şi vrei o vacanță activă.

Plajele din Madeira

📌Să păşesc desculță pe o plajă cu nisip negru?! Da, a fost posibil în Madeira!

Plaja din Seixal este cea mai frumoasă plajă din Madeira!!! Farmecul acestei plaje e dat însă și de frumusețea munților care o înconjoară.

A fost şi pe placul lui Cristi, chiar dacă a fost nevoie sa coborâm iar multe trepte, până la ea…
El nu ştia ce ne aşteaptă în călătoria noastră, în Madeira. A vrut să fie surprins!
Eu eram pregătită cu itinerariul şi fascinată astfel că, ştiam exact ce NU vrem să ratăm pentru o primă vizită!

Plaja cu nisip galben din CALHETA (nisip adus cu vapoarele din Maroc) este în apropierea traseului Levada 25 Fontes. Calheta este potrivită pentru zborul cu parapanta şi înca ceva, doritorii de senzații tari au posibilitatea de bungee jumping direct pe plajă.

Plaja din Ponta dol Sol are o privelişte de poveste dar plaja cu bolovani o face mai puțin atractivă pentru relaxare. Este un golf liniştit cu căsuțe colorate. Aici vin cei care doresc să facă sărituri în apa de pe stâncă.

CASCADA ANJOS era şi ea pe lista noastră pentru că este o atracție inedită să treci cu maşina pe sub cascadă si era doar la 1 km distanță de la Ponta dol Sol, spre Calheta. Din păcate drumul era închis 😞.

Despre călătoria noastră spre „Paradisul verde” dar şi detalii despre biletele de avion, am povestit separat.

La înălțime pe Vf. Pico Ruivo

Drumeția pe cel mai înalt vârf din Madeira, Pico de Ruivo, a fost un traseu spectaculos de-a dreptul. Nu a fost o urcare uşoară dar a fost o experiență senzațională!! Cum ne-a fost tura pe muntele de pe insulă, pe cel mai fain traseu de hike din Madeira aici.

O zi în Funchal la final de septembrie

Lecția zilei: I choose a mountain trail over a city sidewalk.

Nu întâmplător am lăsat la urmă capitala insulei.😁

Oraşul are un aer exotic şi o promenadă elegantă de-a lungul a câtorva km pe malul Atlanticului unde zilnic poți observa vase de croazieră.

Inedit în Funchal poate fi experiența cu sania pe asfalt – Carreiros, la doi paşi de stația telefericului din zona MONTE din Funchal. Acum mai bine de 100 de ani oamenii au creat coşuri imense din nuiele, cu tălpi de lemne, cu care să-şi coboare 2 km produsele la piaţa din centru.

Acum acele coşuri din lemn sunt transformate într-o experiență inedită pentru turişti şi totul este un spectacol, plecând de la cum sunt îmbrăcați domnii care conduc saniile dar şi ce pantofi au, până la peisajul care ți se arată din sanie. Prețul acestei activități pentru două persoane este de 35 euro.

MERCADO DOS LAVRADORES (piața fermierilor). De încercat fructele exotice! Mai ales papaya sau maracuja – numit şi fructul pasiunii (sunt vreo 16 feluri de maracuja în Madeira). Piața e şi locul din care poți pleca cu suveniruri.

Călătoria cu telefericul deasupra orasului! Este experiența turistică aşteptată de toată lumea.

Partea de sus a oraşului, unde ajungi cu telefericul, te plimbă prin grădini minunate şi păduri seculare. Prețul unui bilet dus-întors cu telefericul este de 18 euro/pers. Este şi una dintre variantele de a ajunge mai repede la sănile pe asfalt-Carreiors.

Pico dos Barcelos este locul de unde ai privelişte peste tot oraşul Funchal. Tot aici se găseşte Biserica Igreja do Monte care poate fi o altă oprire în drumul tău de călător.

Privelişte skywalk la Cabo de Girao

O altă atracție în Madeira este acest loc de pe insulă la care urci cu maşina pe şosea, pentru o privelişte de pe platforma de sticlă.

Este Stânca cu Vedere 240 grade deasupra oceanului dar şi a doua stâncă din Europa ca înălțime fiind la 580 m deasupra nivelului mării.

Stațiunea PORTO MONIZ

În nordul insulei este obiectivul principal. Ce este senzational aici? Piscinele naturale din rocă vulcanică… Lava fierbinte odată ajunsă în ocean, a format mari cavități care s-au umplut de-a lungul anilor cu apă sărată. Din păcate, piscinele erau închise când am ajuns noi şi ăsta a fost singurul regret al vacanței. Dar poate vom mai ajunge pe insulă…

Şi Acvariul din Madeira este tot în Porto Moniz😉. Stațiunea are un aer specific de vacanță la mare, în comparație cu ce am văzut pe insulă. Merită să te cazezi câteva zile în acest loc pentru a te bucura în tihnă de toate atracțiile zonei de nord.

PONT! Lângă piscinele din Porto Monitz care sunt accesibile doar după achiziționarea unui bilet, mai sunt alte piscine naturale în Seixal, la doar 7 minute de mers cu maşina față de Porto Moniz şi care sunt cu acces gratuit, fără program de intrare.

În nord, între Sao Vicente şi Seixal mai pot fi admirate câteva obiective turistice care sunt foarte aproape unele de altele.

CASCADA VEU DO NOIVA (valul miresei) este un punct de belvedere care ilustrează pe deplin peisajul din Madeira: stânci abrupe, zona verde, şiroaie de apă care coboară pe pereti abrupți direct în ocean.

Aeroportul Internațional Cristiano Ronaldo din Madeira

Este cunoscut la nivel internațional unul dintre cele mai periculoase 10 aeroporturi din lume şi poate cel mai periculos din Europa. De ce? Din cauza pistei scurte şi înguste de 2.7 km care se termină în ocean şi pentru că uneori se aterizează cu turbulențe din cauza vântului.

Aterizarea poate fi o adevarată provocare însă pentru noi a fost foarte uşoară, decolarea a fost palpitantă în schimb. Aeroportul mic şi drăguț poartă numele fotbalistului Cristiano Ronaldo care s-a născut în Madeira şi care este omagiat cu un muzeu pe care-l puteți vizita în oraşul Funchal.

Sunt multe locuri pitoreşti şi frumoase pe care le poți admira de pe marginea drumului – se numesc Miradouros. Insula Madeira a fost desemnată de multe ori insula cea mai frumoasă din Europa dar şi cea mai bună destinație turistică din lume. O sursă faina de informare despre insulă este visitmadeira.

Madeira în 7 paşi:

Se ia:

1 cazare perfectă,

2 piscine naturale din rocă vulcanică,

3 plaje inedite cu nisip negru, galben şi una ..,

4 levadas unice şi faine de tot,

5 feluri de mancare traditională,

6  şosele în pantă, urcări nesimțit de abrupte şi înguste cu maşina.

Totul amestecat în doar 7 nopţi.

Rezultatul? Am văzut cum e paradisul dar am ales să ne întoarcem înapoi. 🙈😆